Marketing-ul făcut cu freelanceri este fantastic:
- Acces imediat la oameni care știu despre ce vorbesc și livrează calitate;
- Remote, pentru că nu ai încărcare așa mare. Și cu resurse proprii. Nu ai nevoie de birou sau laptop;
- Poți fi în sfârșit la zi cu lucruri pe care le amâni de mult;
- Vin cu idei grozave, ritmul de implementare se accelerează.
- Costurile sunt sub control.
Dar, spun unii antreprenori, câteodată apar și probleme:
- Apar solicitări de materiale diverse pe care ei nu le pot produce (video, fotografie de produs) sau nu vor să le facă (introducere produse în platforme online?);
- Afli că nu știu SEO, PPC sau administrare web și trebuie să cauți extern;
- Pot apărea termene depășite sau colaborări încheiate în momente delicate;
- Promovarea și comunicarea offline sunt mai greu de făcut remote.
Și, pe măsură ce adaugi oameni în echipă, tind să apară și alte probleme:
- Dificultăți de coordonare, timp mult implicat și micromanagement peste măsură;
- Inconsecvență în creație și comunicare, fiecare om vine cu idei proprii și lucrurile sunt greu de ținut pe același făgaș;
Ce e de făcut?
Sigur, depinde de cât de mare e afacerea sau cât de dinamic e domeniul de activitate, dar iată câteva măsuri care au funcționat în trecut:
- Îi propui freelancer-ului cu cele mai bune skill-uri de organizare să se aloce mai mult timp proiectului și să preia coordonarea restului echipei. Dacă funcționează, e probabil cea mai bună idee, cu riscuri minime de eșec și care pregătește pasul următor.
- Aduci în echipă un manager de marketing. Full-time de preferat, part-time dacă trebuie. O persoană cu cel puțin 3-4 ani de experiență, care să aibă o bună înțelegere a domeniului de activitate (chiar să îi placă, dacă se poate) și care să poată înțelege direcțiile strategice de la antreprenor și să coordoneze eficient toată echipa.
- Aduci în echipă un intern cu potențial pentru task-urile mărunte ale colegilor, office management și începi să îl formezi în direcția dorită. Durează mai mult decât variantele de mai sus, dar câteodată are mai multe șanse de reușită.
Ce este esențial la marketerul care îți va lua locul este să înțeleagă bine afacerea, să poată coordona oamenii și, ideal, să aibă valențe strategice.
Dacă le bifează pe toate cele de mai sus, va fi o investiție excelentă pe termen lung, iar tu vei avea un singur punct de contact cu întregul departament de marketing, freelanceri și agenții deopotrivă.